skip to Main Content

Response rates upgraden – part 1: het ijs breken

Yes, het is weer tijd voor een fijne hack van het Peoplefinders team! Naast het bouwen van een inbound funnel, ligt ons hart ook zeker bij de hunt. Jagen op het beste talent zit ons in het bloed en hiermee kunnen we dan ook oneindig experimenteren. Een groot voordeel hieraan: die trial & errors kunnen we delen met jullie! Vandaag nemen we je dus mee in ons verhaal met wat tips voor het upgraden van je response rate. Ready? Daar gaan we.

Tip 1 – een sterke openingszin

Een goed begin is het halve werk, zegt men niet voor niets. Als we een gesprek willen starten met een potentiële kandidaat moeten we dan ook openen met niet alleen een pakkend berichtje, maar ook een lekkere titel die het ijs direct weet te breken. Een gegeven is, dat een titel het meeste effect heeft wanneer je deze personaliseert. Iedereen vindt het fijn om te zien dat je met aandacht hebt gekeken naar wie ze zijn – dat is los van alle data die dit onderbouwt, natuurlijk ook gewoon een flinke portie gezond verstand. Hoe je dat kunt doen? Wij delen met plezier onze persoonlijke ‘best practices’.

Wat kleine maar effectieve tips:

  1. Maak een leuke openingszin waarin je iets persoonlijks noemt.
    Weer eens tijd om je koffers te pakken?”, voor iemand die al meerdere keren een relocation heeft gedaan.
    Speel jij bij ons ook de sterren van de hemel?”, voor iemand die fanatiek aan een team sport doet.
    Wat komt er na jouw Sarvasana?” – aka mijn favoriet voor de yogateachers-on-the-side.
  2. Het professioneel houden kan natuurlijk ook heel goed werken.
    Wat tof dat je een X aantal downloads hebt!
    “Ik las je blog op <website> en ben echt mega onder de indruk!”
  3. Gebruik een leuke trigger. Refereer naar iets wat op het profiel/de social page of welke bron je ook kunt vinden, staat aangegeven. Iets specifieks waar ze naar op zoek zijn in een uitdaging, bepaalde principes of werkwijzen waar ze fan van zijn of voor staan. Er zijn altijd wel toffe ingangen te vinden voor een leuk gesprek!
  4. Ga voor een giphy. Een giphy? Ja zeker! De meeste recruiters zijn gelukkig gezegend met sterke sociale voelsprieten. Jij kunt dus prima inschatten wat wel en niet leuk is en of het zal aanslaan bij een bepaald persoon. Wij hebben in ons team een paar echte giphy-fanaten zitten die zelfs wegkomen met Spongebob Squarepants. Maar begin vooral rustig aan, dat niveau van giphy king of queen bereik je niet zomaar in 1 dag. 😉

Conclusie: doe je research, kijk verder dan je neus lang is en steek er wat extra tijd in. Met de toepassing van deze tips, gaat onze response rate met gemak naar circa 78%.

Dat wil jij ook, toch?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top
Open chat
Hi! 👋Irene hier van Peoplefinders :)

Waarmee kan ik je helpen?
Powered by