skip to Main Content

Response rate upgraden – part 2: de kracht van herhaling

The list goes on, als het gaat om tips om je response rate op te leuken. Dus hierbij een part 2, met de beste tips van het Peoplefinders team.

Follow-ups

Minimaal 1, maar 2 is ook zeker niet gek. In de zeeën van berichten van een oneindig aantal recruiters en andere headhunter figuren, kan jouw kandidaat in de dop nog weleens iets over het hoofd zien. En ondanks het feit dat er misschien heel veel oninteressante aanbiedingen in zijn of haar inbox zitten, is jouw aanbod natuurlijk anders. Dan mag je best even je hand opsteken en een extra keer zwaaien om de aandacht te trekken.

Key hierin? Niet irritant worden. Om dat te voorkomen, handel je met de volgende zaken in je achterhoofd:

  1. Blijf origineel! Vraag dus niet “hoi, heb je mijn bericht gelezen?”, maar denk meer aan “Joehoe, it’s me again… “. Houd het een beetje fris en fruitig, in een stijl die goed bij jou past.
  2. Laat de kandidaat nogmaals weten waarom en HOE blij je zou zijn als jullie het gesprek zouden aangaan – steek je enthousiasme vooral niet onder stoelen of banken. Uiteindelijk is ieder mens gevoelig voor wat bescheiden vleierij.
  3. Zorg dat de hele sfeer wel vrijblijvend blijft. Push niet teveel, maar laat zeker duidelijk weten dat je beschikbaar bent om te bellen of een koffie te drinken.

Crossmediaal – een uitstapje naar een ander kanaal

Om het nog wat toffer (of interessanter) te maken en extra de aandacht te trekken, kun je bij de follow-ups nieuwe en meerdere kanalen inzetten. Kwam je eerste bericht via Linkedin? Volg dan eens heel brutaal op via Whatsapp. Vooral potentiële kandidaten die in de sales of recruitment zitten, broadcasten regelmatig al hun contactgegevens online. En heel eerlijk, die kunnen dit meestal ook wel hebben. De reacties die wij krijgen, zijn zelfs heel positief en enthousiast. Misschien niet altijd direct 1-op-1 een match, maar zeker een actie waarmee je door je originaliteit blijft hangen. Of ben je gestart met een e-mail? Misschien is het dan een leuk idee om daarna een comment achter te laten onder een blog, artikel of iets anders dat je ideale kandidaat heeft geschreven/gemaakt/gepost. Gewoon om weer even de aandacht te trekken. Zoek naar de onbegane wegen, wees creatief en laat je niet begrenzen. Precies dan val je namelijk op!

Had je de eerste keer nog een response rate van circa 60%? Met follow-ups breng jij je response rate – bewezen – altijd ruim 10% (of meer!) omhoog. Extra input, dat zich loont in resultaat. Daar houden wij van.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top
Open chat
Hi! 👋Irene hier van Peoplefinders :)

Waarmee kan ik je helpen?
Powered by